top of page
חיפוש

מדוע תודעה נודדת היא דבר נפלא?


מדוע תודעה נודדת היא דבר נפלא, כל עוד אנחנו מסוגלים להיות קשובים לנדידתה?

ראשית, "תודעה נודדת" מהי? הכוונה היא לפרקי זמן שבהם אנחנו חושבים.ות על משהו שאינו קשור למשימה. למשל, הליכה שגרתית בסביבה מוכרת שאינה דורשת ריכוז ומאפשרת לתודעה לנדוד למחוזות, ללא כוונה.

תודעה נודדת נתפסת לעתים קרובות כסימן לחוסר יעילות ולעצלות. אך מסתבר שתודעה נודדת היא תופעה המקדמת בריאות. היא עוזרת למוח להרהר בשקט על חוויות, ולתכנן את המהלכים הבאים. סוג כזה של תודעה מכונה לעיתים כמצוי בדגירה (אינקובציה), כתינוק בין יומו, הזקוק לסביבה חסרת גירויים קיצוניים על מנת "להבשיל". אלה הרגעים בהם אנחנו לא חושבים על דברים באופן מכוון, וללא הודעה מוקדמת, תשובה קופצת למודעות שלנו, למשל בזמן הליכה, נהיגה, אימון. למעשה, תודעה נודדת יכולה להיות סימן לסקרנות, אינטליגנציה ולכושר המצאה.

מה מאפשר לתודעה לנדוד?

הפסיכולוגיה המכוונת לשינוי התנהגות מציעה להימנע מריבוי משימות, להיפטר מהסחות דעת ולהכין רשימת מטלות קצרה. העוסקים בבריאות הגוף מציעים לבצע פעילות גופנית, כמו הליכה, ריצה, ריקוד לצלילי המוזיקה, רכיבה על אופניים או כל אמצעי אחר הגורם ללב לפעום בקצב משתנה. לאלה המתקשים או לא נהנים לבצע פעילות גופנית גם מדיטציית מיינדפולנס היא דרך מצוינת לתרגל את התודעה הנודדת ולשפר את יכולת הריכוז. מיינדפולנס הוא אמנם פשוט לתרגול אך מורכב להסבר, ולכן לא נכלל במאמר זה.

תרגול צי' גונג הוא דרך המלך לחיבור בין הפסיכולוגיה ההתנהגותית לבין המיקוד בבריאות הגוף ובחוויית עצמנו 'כאן ועכשיו' המתאפשרת במדיטיציית מיינדפולנס. בתרגולי צ'י גונג אנחנו מתרגלים את ההתבוננות בתודעה המתמקדת בגוף ובתנועתו. התודעה הנודדת מתאפשרת במרחב שבין מתח והרפיה, בתנועות איטיות, במחזורי נשימה טבעיים, בתיאום בין התחושות הנחוות על ידי גירויים מבחוץ לבין תחושות הנחוות בגוף עצמו. כך מתהווה סביבה תודעתית שקטה אך פעילה, ממוקדת אך נודדת, שקטה אך בוטחת, נעימה אך דורשת, מאפשרת אך מוחזקת.

תרגול צ'י גונג מקדם באופן מיטבי את היכולת לנוע בשהייה בין תודעה נודדת לתודעה ממוקדת.



4 צפיות0 תגובות
bottom of page